Saturday, May 1, 2010

Saksikan bahwa Aku Seorang Muslim




Alhamdulillah, baru sahaja habis membaca buku ini. Tengok tajuknya sahaja ana pasti antum juga terasa hendak membacanya dan mengetahui apa isi yang nak disampaikan oleh penulis ini, akh Salim A. Fillah.

Points, huraian serta analogi dan kaitan daripada sirah atau peristiwa semasa sangat-sangat jelas dalam memberi sentuhan kepada sesiapa yang membacanya. Bahkan tema-tema dalam subtopik yang dibawanya juga adalah untuk kita lebih memahami Islam dalam kehidupan seharian kita, memahami dalam mencari identiti seorang muslim, bahkan huraian kepada peranan-peranan kita sebagai seorang muslim yang telah kita hadami.

Cubalah dapatkannya! Pasti antum juga akan menikmati helaian demi helaian isi kandungannya. Dan ana rasa sesuai sangat untuk para daie yang baru atau lama untuk membacanya. Bahkan banyak teladan kepada kita semua yang sudah berada atas jalan dakwah dan tarbiyah ini untuk digarap, dimuhasabahkan dan diperiksa-periksa apa yang kita lakukan hari-harian kita.

Saya sengaja melambatkan bacaan kerana setiap ayat dan perenggan seolah-olah sangat terasa kelazatannya dan mesti dihayati dengan sebaiknya. Malah hingga hari ini masih terngiang-ngiang ayat-ayat yang dilontarkan dalam penulisannya itu. Gaya bahasanya yang ringan dan huraian yang simple insya Allah akan memahamkan lagi apa points yang ingin disampaikannya.

Tapi, awas... mungkin ada beberapa perkataan indonesia yang susah nak difahami. Kalau tak faham, check dengan ikhwah/akhwat yang tahu selok belok bahasa indonesia. Apa pun, ana rasa insya Allah mostly akan faham je ayat-ayat tu walaupun ada satu dua perkataan yang mungkin antum tak tau maksudnya.

Nak cerita sinopsis... Nanti tak aci la kan, baik antum baca... :p

Antara kalimat beliau dalam buku “Saksikan bahwa Aku Seorang Muslim” ini...

"Menjadi muslim adalah menjadi kain putih. Lalu Allah mencelupnya menjadi warna ketegasan, kesejukan, keceriaan, dan cinta; rahmat bagi semesta alam. Aku jadi rindu pada pelangi itu, pelangi yang memancarkan celupan warna Ilahi. Telah tiba saatnya, derai berkilau Islam tak lagi terpisahkan dari pendar menawan seorang muslim. Dan saksikan, bahwa aku seorang muslim."

Ok, Selamat Membaca!

No comments:

Post a Comment