Saturday, May 22, 2010

Obsess



Ada satu peristiwa dalam Perang Khandak dimana para sahabat tidak dapat memecahkan sebuah batu besar semasa mereka sedang menggali tanah untuk menyiapkan sebuah parit yang besar mengelilingi kota Madinah. Parit itu dibina sebagai satu strategi tentera Islam dalam menghadapi musuh.

Setelah ramai yang mencuba untuk memecahkan batu itu, akhirnya mereka pun mengadu dan meminta kepada murabbi agung mereka, Rasulullah s.a.w untuk membantu mereka.

Rasulullah s.a.w datang turun menolong memecahkannya. Pada setiap kali pukulan baginda, terpancar cahaya yang menggambarkan istana-istana

Pukulan pertama...
Kedua....
Ketiga...

Semua istana itu akan dibuka oleh Islam kelak.

Dan ternyata ia menjadi kenyataan.

------------------------

Rasulullah s.a.w pernah ditanya, antara Rom Timur dan Rom Barat, kota Rom mana yang akan dibuka dahulu?

Rasulullah menjawab Rom Timur yakni Konstatinople @ Istanbul.

------------------------

Sahabat bertanya "bilakah ia akan dibuka?"

Rasulullah menjawab yang membukanya adalah daripada sebaik-baik ketua kepada sebaik-baik tentera.

------------------------

Hadis-hadis yang tidak asing lagi kita mendengarnya ini pernah menjadi obsesi para sahabat, tabiin dan seterusnya hingga ke Sultan Muhammad Al-fatih untuk membuka Konstatinople.

Sehinggakan ada seorang sahabat meminta dikuburkan jasadnya di depan pintu pagar kota konstatinople itu. Kerana apa? Kerana beliau ingin mendengar deruan aki kuda tunggangan pasukan sebaik-sebaik tentera itu dan ketuanya sepertimana yang disebutkan oleh Rasulullah s.a.w.

Begitulah obses sahabat untuk menyebarkan Islam. Obeses sahabat meyakini kata-kata Rasulullah. Dan ia ternyata benar berlaku.

Pesanan Mujahidin Palestin.

Teringat pesanan mereka yang disampaikan melalui Prof Ikram kepada kita program winter lepas, supaya tidak dapat tidak Halaqah dan Usrah itu mesti tetap berjalan.

Di mana-mana dan bila-bila masa...
Selagi ada ruh pemuda-pemuda yang mencintai islam itu, selagi itulah halaqah-halaqah ini mesti dan akan wujud.

Kita sangat obses dengan usrah kita sebabnya kita sangat yakin dengan jalan ini. Inilah jalan yang terbaik untuk membaiki ummah, jalan yang terbaik untuk menyatukan ummah dan jalan terbaik untuk mengembalikan Islam itu ke tempat asalnya dan menjadi rahmat kepada seluruh alam ini. Akan tercurah segala kebaikan dan kesejahteraan Islam kepada seluruh penduduk muka bumi sepertimana ia telah dirasai oleh nenek moyang kita ratusan tahun yang lepas.

Jalan bermula dengan islah (perbaikan) diri membentuk individu Muslim. Kemudiannya, daripada ramai-ramai individu, akan terbentuk pula Baitul Muslim, seterusnya Masyarakat Muslim, Daulah Islamiyah, Kerajaan Islam, Empayar Islam dan akhir sekali Islam menjadi Ustaziatul Alam.

Oleh itu, ikrar kita ini mestilah hadir dengan perilaku kita
.

Obses kita mesti mengatasi segala obses-obses lain yang pernah atau masih sedang kita obsesi.

Umpama jika dulu kita pernah obses atau gilakan Manchester United, tapi oleh kerana ia tidak memberi apa-apa faedah kepada Islam, kita tinggalkannya.

Kita memberi 100% obsess kita hanya untuk Islam, hanya untuk dakwah dan tarbiyah dan hanya untuk usrah ini.


Tidak salah untuk kita obsess yang Islam akan kembali menjadi Ustaziatul Alam semula sepertimana Sultan Muhammad Al-Fatih dan tenteranya mengobsesi dan mengimani kata-kata Rasulullah saw tapi dengan syarat kita mestilah menjadi batu-bata yang membinanya di bawah bermula daripada sekarang.

Ya, kita sangat obses yang kemenangan itu adalah untuk al-Haq, untuk Islam.


**obsess:
- to dominate or preoccupy the thoughts, feelings, or desires of (a person);

No comments:

Post a Comment