Monday, October 25, 2010

Baitul Muslim (part 4)


BerBaitul Muslim bukannya perkara yang hari ini terfikir dan esok sudah mahu berkahwin.

Proses ini adalah satu proses yang serius, terancang dan diputuskan oleh pasangan yang telah pun matang.

Jika antum hendak berkahwin hanya kerana semata-mata hendak mengHALALkan hubungan antum berdua yang kini tidak rasmi (contohnya: dapat keluar dan belajar bersama, dapat pegang tangan, dapat elak zina, dll) maka TUJUAN ini tidak sepatutnya menjadi sebab perkahwinan antum.

Boleh jadi semua perkara itu akan berulang-lagi jika antum tidak bertaubat dengan maksiat dan jahiliyyah dahulu itu.

......................................

Jika antum hendak berBM tetapi parents tidak membenarkan antum berkahwin lagi sekarang (masa belajar), bagi ana... maksudnya antum belum habis kerja untuk membuktikan kepada parents yang antum sudah bersedia untuk berkahwin.

Sebelum balik bercuti ini, istikharah memohon petunjuk dari Allah sama ada diri antum ini perlu/layak untuk kahwin sekarang. Mohon agar ia bukan datang dari nafsu dan tipuan syaitan.

Jika yakin, proceed untuk merancang pre-perkahwinan, proses berkahwin dan selepas akad (studies, wang dan ekonomi, anak, dakwah dan tarbiyah, masa hadapan). Buat SWOT. Semuanya mesti ditulis dan dirancang dengan details, bukan 'save' dalam otak gitu sahaja.

Kemudian proceed untuk calon antum. Istikharah moga ia adalah terbaik untuk antum hingga ke syurga demi menggerakkan lagi dakwah dan tarbiyah. Tawakkalna ala Allah.

Apabila balik bercuti, maka berbincanglah dengan parents. Parents mahu mendengar dari antum sebenarnya. Parents mahu melihat kematangan antum. Parents mahu antum ada perancangan untuk berkahwin. Parents tak mahu antum main-main dalam perkara yang besar ini.

Berbincanglah dengan mereka. Jika mereka tetap tidak benarkan, maka bersabarlah dan berdoalah agar parents terbuka hati dengan kesediaan diri antum untuk berBM ini.

Ada hikmahnya. Mungkin juga itu adalah petunjuk daripada Allah yang ia bukan masanya lagi untuk antum.

Maka, dengan itu... tinggalah si dia untuk seketika demi menjaga cinta antum dengan Allah swt. Apabila rasa sudah kembali yakin dan bersedia, mulakan kembali langkah di atas ditambah berdoa kepada Allah dengan penuh berharap agar proses kali ini dimudahkanBya. Insya Allah.

Nasihat utama ana : Elak sangat sangat sangat berkahwin tanpa kebenaran atau pengetahuan parents antum.

1 comment:

  1. erk..
    trase ape yg nta ckp last2 tu trkena..hehe..

    xpe2..sabaq2..

    p/s:awe,br ana trbace blog nta nih..

    ReplyDelete