Saturday, September 25, 2010

Baitul Muslim (part 3)

Semua manusia yang hidup pasti inginkan seorang pasangan dalam hidupnya.Yang bukan sahaja sehati sejiwa, namun yang mengimani satu cita-cita yang sama demi melangkahi satu perjalanan yang abadi hingga ke syurga.

Pernikahan merupakan sebuah fasa hidup yang terpenting dalam hidup manusia. Selepas berlaku sebuahnya akad, lelaki yang ajnabi menjadi seorang suami yang halal bagi seorang isteri. Sebuah maksiat bertukar menjadi pahala. Seorang yang asing menjadi ahli keluarga.

Bagi seorang muslim, moment pernikahan merupakan saat terpenting kerana dirinya sudah pun menaiki anak tangga, anak tangga untuk menuju sebuah ustaziayatul alam.


Tanpa adanya unit-unit baitul muslim ini, mustahil untuk dilahirkan masyarakat muslim, apatah lagi sebuah negara muslim.

Kerana itu kefahaman dan bekalan sebelum pernikahan itu teramat penting. Pernikahan bukan terjadi atas sahutan cinta mahupun nafsu. Ia adalah gabungan kefahaman, mahabbah serta cita-cita yang sama di atas jalan ini.

Selain menyahut sunnah Muhammad dengan melanjutkan pernikahan ini, pernikahan ini penting bukan juga untuk menyambung zuriat demu meramaikan lagi umat Muhamad. Namun langkah ini diatur demi menguatkan lagi momentum dakwah serta menjadikan masing-masing lebih melaju mengalir dalam arus dakwah. Benar ujian dan cabaran pasti mendatang. Namun inilah langkah diambil sebagai usaha untuk memastikan kami berterusan menjadi orang yang diredhai oleh Allah dalam membawa risalahNya.


وَٱلۡمُؤۡمِنُونَ وَٱلۡمُؤۡمِنَـٰتُ بَعۡضُهُمۡ أَوۡلِيَآءُ بَعۡضٍ۬‌ۚ يَأۡمُرُونَ بِٱلۡمَعۡرُوفِ وَيَنۡهَوۡنَ عَنِ ٱلۡمُنكَرِ وَيُقِيمُونَ ٱلصَّلَوٰةَ وَيُؤۡتُونَ ٱلزَّكَوٰةَ وَيُطِيعُونَ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُ ۥۤ‌ۚ أُوْلَـٰٓٮِٕكَ سَيَرۡحَمُهُمُ ٱللَّهُ‌ۗ إِنَّ ٱللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ۬

Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, setengahnya menjadi penolong bagi setengahnya yang lain; mereka menyuruh berbuat kebaikan dan melarang daripada berbuat kejahatan dan mereka mendirikan sembahyang dan memberi zakat, serta taat kepada Allah dan RasulNya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana ( at-taubah: 71)

No comments:

Post a Comment