Thursday, October 22, 2009

Shahwah Islamiyah

"Inna al-akh ash-shadiq laa budda an-yakuuna murabbiyan" (Sesungguhnya seorang akh yang benar harus menjadi murabbi)
Ustadz Dr. Abdullah Qadiri Al-ahdal


Ungkapan ini bukan sahaja doktrin agar setiap kader atau penggerak dakwah menjadi murabbi yang aktif mengajak, merekrut, dan membina umat kepada Islam. Namun, terkandung pemahaman mendalam tentang sebuah prasyarat bagi kebangkitan Islam (shahwah Islamiyyah).

Sesungguhnya kebangkitan kembali Islam memerlukan karakter atau peribadi sejarah seperti Abu Bakar Ash-Shiddiq, Umar bin Khattab, Ali bin Abi Talin, Mush'ab bin Umair, Abdurrahman bin Auf, Bilal bin Rabah, Khadijah bin Khuwalid, Ummu Sulaim dan Aisyah Abu Bakar. Merekalah barisan pejuang yang mempunyai satu sahaja orientasi iaitu Allah swt. Mereka tidak lemah secara moral dan kewajipan ('adamul-wahn), tidak lemah secara jasad dan amal ('adamul-dha'fu) dan tidak jumud dalam berfikir ('adamul-istikanah). Mereka sentiasa mengajar umat dan juga sentiasa belajar dan mengambil pengajaran.

Menghadirkan kembali karakter seperti mereka bukan bererti haru meng'hadir'kan semula Rasulullah saw. Tetapi, dengan mengikuti kembali sunnah dan jalan yang dilakukan oleh Rasulullah dalam membina dan mencetak mereka, para rajulud-dakwah (pendukung da'wah) iaitu dengan Tarbiyah Islamiyah dan para mu'min yang secara sedar memposisikan diri sebagai murabbi.

Inilah prasyarat bagi shahwah Islamiyyah!
Jadi ungkapan bahawa seorang al-akh hendaknya menjadi murabbi bermakna jauh lebih besar dari sekadar doktrin.Tetapim sebagai upaya memenuhi prasyarat bagi kembangkitan Islam yang merupakan kewajiban semua orang dalam umat ini.

Kaedah Fiqh menegaskan, "Maa laa yatimu al-wajibu illa bihi, fahuwa al-wajibu" (sesuatu yang tidak sempurna bagi suatu kewajiban kecali dengannya, maka ia menjadi wajib)

No comments:

Post a Comment