Tuesday, January 26, 2010

Agar tak kufur dengan nikmat ini

Kita yang sudah berada dalam sistem tarbiyah ini sepatutnya lebih menghargai nikmat iman dan islam serta kefahaman dan penghayatannya yang telah diberikan Allah kepada kita.

Banyak caranya termasuklah menyampaikan apa yang kita telah fahami kepada orang lain dan juga kita istiqamah mengamalkan apa yang kita telah pelajar dan fahami.

Temepelak daripada Allah swt kepada kita jika tidak bersyukur dengan nikmat-nikmatNya :

"Dan demi sesungguhnya! Jika Kami beri dia merasai sesuatu rahmat dari Kami sesudah dia ditimpa sesuatu kesusahan, berkatalah dia (dengan sikap tidak bersyukur): Ini ialah hakku (hasil usahaku semata-mata) dan aku tidak fikir bahawa hari kiamat akan berlaku dan kalaulah aku dikembalikan kepada Tuhanku (sekalipun), sudah tentu aku akan beroleh kebaikan di sisiNya (seperti kesenanganku sekarang ini)!

Maka demi sesungguhnya! Kami akan memberi tahu kepada orang-orang yang kufur ingkar itu akan keburukan apa yang mereka telah kerjakan dan Kami akan beri mereka merasai azab seksa yang seberat-beratnya."

"Dan apabila Kami kurniakan nikmat kepada manusia, berpalinglah dia serta menjauhkan diri (dari bersyukur) dan apabila dia ditimpa kesusahan, maka ia berdoa merayu dengan panjang lebar."

daripada Surah Fussilat

Salah satu cara kita bersyukur dengan nikmat-nikmat Allah adalah dengan melaksnakan fungsi diri kita sebagai seorang manusia ini; hamba kepada Allah swt dan khalifah Allah dalam menjaga bumi ini.

insya Allah.

No comments:

Post a Comment